wp21e7df56.gif
wp70752c2d.png
wp70733d61.png
wpcb8a49f9_0f.jpg
wp772aa259_0f.jpg

 

 

 

 

CHASSIS nr : HDA 4322507
Engine nr : BP15GB12622
Body nr : 33528
Rear axle nr : 4954 - 10/4.3
Gear box nr : E1442
Build : 5- 6 november 1956

 Zo zag de MGA er uit bij aankoop

De aankoop : Eind 1998 begon het virus zijn kop weer op te steken.

Ik wist een MGA opknapper te staan, recentelijk aangekomen vanuit Californie USA. Veel werk, maar "hard" en bijna kompleet en origineel.Geen kenteken, wel scheepsdocumenten en invoerdocumenten van de douane. Het chassisnummer was door de douane vrij lomp ingeslagen bij aankomst in Nederland (tegenwoordig gebeurt dat gelukkig netjes bij de RDW, wat echter wel geld kost). Een relatie in de USA is nog bezig om voormalige eigenaren te traceren. Aan de hand van rekeningen die ik in de auto vond, blijkt dat de laatst bekende eigenaar in de USA is geweest : Mr Rick SILVA, geboren 31-10-1957, 706 Maertin Lane, Fullerton, CA 92631. Hij reageert echter niet op mijn geschreven brieven met verzoek om details. Mogelijk is hij verhuisd. Indien iemand mij kan helpen met het traceren, of mogelijk deze persoon kent, gaarne een info aan mij .................

nota op naam van Mr Rick Silva

Via verder onderzoek blijkt dat ook een van de eigenaren is geweest : Mr James BentonWYATT, 1G118 Bellflower Bl, Bellflower Ca 90706, maar deze is waarschijnlijk overleden. Ik hoop dat ik nog eens reactie's ontvang uit de USA omtrent deze voormalige eigenaren.

nota uit 1964 op naam van Mr James B Wyatt


Met een sleutelvriend (bedankt Martien) die het nodige verstand van zaken heeft, ga ik MGA nog een keer grondig inspecteren. Er is in de USA al flink aan gesleuteld, maar niet bepaald vakkundig. Na een grondige inspectie zien we het toch wel zitten en we werden het snel eens over de prijs. Een auto-ambulance geregeld en de MGA werd afgevoerd naar een loods van een vriend in Nederweert voor een tijdelijke opslag. Ik moet thuis eerst nog het nodige verbouwen, oa een nieuwe garage bouwen aan de bestaande garage. Verder uiteraard 380 V krachtstroom en een 2 koloms brug. De A verdwijnt voorlopig onder een dekentje. Het virus blijft echter aktief en ik kan het niet laten om ondertussen het dashbord eruit te halen en de meters (allemaal Jaeger) op te sturen naar Engeland voor een restauratie. Het resultaat ziet er gelikt uit. Ook werden op de MG beurs in Houten de nodige onderdelen gekocht, zoals originele 1500 disk wheels, bagagerek, stuur en een nieuwe kabelboom (in de USA hadden ze de oude kabelboom bewerkt met uitsluitend zwarte en rode draadjes.

Er ontbreekt wel het een en ander.....
  

De Restauratie : De verbouwing van mijn woning is gereed en nu heb ik de ruimte. De MGA kan komen en de demontage kan beginnen. Wel heel anders dan de MGB , een los chassis met een separate carrosserie. De hele A wordt "kaal" gemaakt, alles wat los kan is gedemonteerd, zoals spatborden, kofferdeksel, motorkap, voortrein, achteras met toebehorden, interieur, kortom alles........totdat een kaal chassis overblijft.

 


Het chassis wordt schoongemaakt en weggebracht om gestraald te worden. Na deze behandeling met glasparel aluminium oxyde, blijkt het chassis in prima staat, bijna geen laswerk, alleen de frame's van de accu's en de lasmoeren op de rails waarop de vloerplaten worden bevestigd. In de USA hebben ze gewoon Metrische boutjes gebruikt (geforceerd) of de draad weggeboord. Dus originele lasmoeren gelast met de originele Engelse schroefdraad. Hierna kon het geheel terug naar het straalbedrijf voor nastralen van het laswerk, een scoppeerbehandeling (zink) en het geheel werd afgewerkt in poeder-coating. Het geheel ziet er "gelikt" uit en jammer dat je er later bijna niets meer van ziet onder de carrosserie! Het stralen en de coating werd gedaan door :

Gritstra, Straal- & Coatingsbedrijf
Edisonweg 7-9
5482 TJ Schijndel
tel: 073-5477553

voor het stralen

     na het stralen

 

De stoelen werden ook onder handen genomen, de foam bleek helemaal verdroogd en er had kennelijk een grote hagedis is gehuisd, gezien het achtergebleven vel van dat beest. De stoelframe's werden schoongeborsteld tot op het blanke metaal en daarna in de hamerrite gezet. De houten zittingen werden gereconstrueerd, inclusief de bak die nu van aluminium werd gemaakt. Later werd nieuwe binnenbekleding gemonteerd en werden de stoelen en ook de rails rondom het zitgedeelte, opnieuw bekleed met leer.


     

D

  

  

Achteras en voortrein na complete revisie en montage

  

   

   

revisie schokdempers

  

   

   

  

  

Diverse onderdelen werden gestraald, gescoppeerd en gepoeder-coat, zoals oa de heater die je hierboven ziet.

De motor zag er in eerste instantie goed uit en was al eens gereviseerd in de USA. Ik vertrouw het echter niet helemaal en de motor wordt gedemonteerd. Ik hoefde daar geen spijt van te hebben, de krukas aan de vliegwiel zijde vertoond enkele vreemde deuken en na demonteren van lagers, krukas en nokkenas blijkt dat deze onderdelen ontzettend slecht zijn en vervangen moeten worden. De krukas is helemaal krom en niet meer te centreren. Ook zijn de zijkanten van tapwangen geheel weggesleten. Kennelijk is deze krukas met een voorhamer gemonteerd (lees geslagen). Weg met die rotzooi. Een goede krukas vinden valt niet mee, meestal al de nodige overmaten en vaak slecht van kwaliteit. Bij Upper Classics (zie hun web-site bij "Links" van deze site) in Eindhoven hebben ze de nodige motorblokken liggen die kunnen dienen als donor-blok. Volop 1600 MG motoren, maar helaas geen MGA 1500 en ik wil per se de A origineel houden, dus met een 1500 blok. Wat ik wel kon vinden was een Wolseley 1500 blok en de krukas daarvan past ook in een 1500 MGA. Deze krukas werd naar een goed motorenrevisie bedrijf gebracht (Aalst-Waalrese motoren revisie). De krukas werd geslepen (taps en wangen) en gecentreerd waarna de krukas er weer prima uitzag. De nokkenas van het Wolseley blok is niet te gebruiken ivm de aansluiting van de toerenteller. Nieuwe zuigers, hoofdlagerset, drijfstang-lagerset, axiaal-lagerset, tappets en nokkenas werden nieuw gekocht. Ook het originele MGA blok werd naar het revisie bedrijf gebracht. Het blok werd gevlakt, geboord en gehohned (is dat zo goed geschreven?). De motor is gereviseerd bij :
Aalst-Waalrese Motorenrevisie
Gestelsestraat 47 5582 HG Waalre
Tel. 040-2212001

  

Wolseley donor blok

  

  

Oude krukas en zuigers

  

  

 

Beschadigde zuiger                               en nokkenas

  

  

  nieuwe krukas, nokkenas, zuigers, followers

Bij het vlakken van het motorblok bleek dat er toch meer aan de hand was. In de USA had men maar in 1cilinder een bus gemonteerd en niet in de andere 3 cilinders. De cilinder werd uitgeboord en een speciale bus gedraaid en gemonteerd. In de andere 3 cilinders werden nieuwe bussen gemonteerd. Uiteraard werden ook nieuwe uitzet stoppen (ter voorkoming dat het blok scheurt bij bevriezing koelwater) gemonteerd. Nu is dat simpel, maar als de motor is ingebouwd kun je bijna niet meer bij de stop aan de kant van het schutbord! Deze stoppen kosten een paar Euro.

  

 bij het revisiebedrijf

  

  

 de losse bus

Rechts boven zie je de bewuste bus. Het blok werd zeer grondig in,- en uitwendig schoongemaakt, in de primer gespoten en op kleur (maroon red) afgespoten.

  

  

  

  

 in de spuit-pimer

  

  

Cilinderkop : De cilinderkop werd ook bij het revisiebedrijf gereviseerd. De kop werd gevlakt, nieuwe kleppen, klepgeleiders, klepveren werden gemonteerd waardoor er met loodvrije benzine gereden kan worden. De kop werd in primer gespoten en later in kleur gespoten.

   

  

  

  

  

  

 het resultaat

Carburateurs : De carburateurs werden ook onderhanden genomen en totaal gereviseerd. Nieuwe gaskleppen, assen, sproeiers, pakkingen en zittingen werden gemonteerd. Ook werden de damperpotten gepolijst. Resultaat mag gezien worden....Ook werden de originele luchtfilters opgeknapt en gepoeder-coat. Het filtermateriaal is uiteraard nieuw.

  

  

  

  

  

 mooi he ????

Krukas, nokkenas, uitlaat-spruitstuk, (nieuwe) oliepomp, waterpomp, nieuwe distributie ketting, spanner en carburatuers konden nu worden gemonteerd. Nadat alle onderdelen gemonteerd waren, kon de olie in het blok worden gedaan. Deze olie (minerale olie 15 W50, ACEA A2 API SJ) en oliefilter worden na 50 kilometer ververst, weer met dezelfde olie afgevuld, nieuw filter aangebracht en weer ververst na 500 kilometer. Nu kan overgegaan worden op een reguliere olieverversing om de 5000 kilometer.

  

 montage blok

  

  

 oliepomp

  

  

  

 en klaar is Kees...

De carrosserie : De carrosserie, inklusief de voor,- en achter spatborden en front valance werden ook door het straalbedrijf Gritstra gestraald. De deskundige wijze van stralen van dat bedrijf maakt het mogelijk om ook de spatborden te laten doen. Uiteraard is het niet mogelijk om de deuren, motorkap en kofferdeksel te stralen aangezien deze van aluminium plaatwerk zijn. De motorkap en deuren werden ontdaan van verf en plamuur en toen bleek dat deze in slechte staat waren. Vooral het stalen framewerk van de motorkap en het aluminium plaatwerk van de deuren. Bij Upper Classics werden gebruikte exemplaren gekocht. In de motorkap bleek wel een behoorlijke scheur te zitten, maar reparatie en lassen moet toch wel mogelijk zijn. Er zijn nieuwe aluminium deur,- en motorkap platen te koop, maar dat is nogal wat werk om deze goed om het frame te krijgen. Ook past het dan zelden goed in de bestaande carrosserie met als gevolg flinke kieren of veel te krap. Met thinner, schuurpapier en heel veel geduld werd alles ontdaan van verf. Met een deur heb ik minstens een dag werk omdat ik geen krassen wil maken in het aluminium plaatwerk. De spuiter vloekt me dan stijf! Gelukkig is het stalen frame-werk in prima staat en totaal niet roestig.

  


de voor,- en achter spatborden na het stralen

  

aluminium, dus strippen met thinner....

  

  

Een vorkhef-truck chauffeur was vergeten de lepels van de heftruck omlaag te zetten, resultaat een diepe snee in het aluminium en het stalen frame.......en bedankt.

  

even Apeldoorn bellen !!!!!!

Het beroep van plaatwerker is in de USA schijnbaar een uitgestorven beroep. De neus van de A had behoorlijke plaatschade (vind maar eens een A zonder schade aan de voorzijde) opgelopen, kennelijk als gevolg van een aanrijding . De deuken waren opgevuld met een keiharde substantie, een soort componenten plamuur. Op sommige plaatsen zat dat spul er echt centimers dik op. De neus was zo slecht, dat deze werd verwijderd door het uitboren van de puntlassen in de wielkasten. Met het nodige zoekwerk werd een gebruikte MGA coupe carrosserie gevonden. Deze had ook wel aan de rechterkant wat schade, maar dat was goed uit te deuken. Voor de rest was deze neus prima, behalve de radiator onderplaat (met kruis). Daar werd later een gekochte nieuwe plaat ingemaakt. De originele radiator werd bij een bedrijf in Eindhoven voorzien van een kompleet nieuw koelblok met groter koelvermogen. Dit zonder de originaliteit aan te tasten. Ook werd het nodige chroomwerk weggebracht voor ontchromen, slijpen en opnieuw chromen.

 de oude neus
  

    enkele centimers plamuur

De versnellingsbak en de achteras werden vakkundig geheel gereviseerd, oa nieuwe lagers, naaldlagers, keerringen en assen. Ook de komplete voortrein werd gereviseerd met oa nieuwe lagers, linkerkant een nieuwe kingpin, nieuwe bussen enz. Ook de komplete rem,- en stuurinrichting werden vernieuwd. Ook een nieuwe hoofdrem,- koppelingscylinder. Uiteraard wordt siliconen remolie gebruikt. De nieuwe houten bodemplaten worden gemonteerd alsmede de opgeknapte benzinetank. De brandstofpomp (een teer punt bij MG's) werd ook vernieuwd (deels electronisch) en er werd ook een roestvrij stalen uitlaat van het merk BELL gemonteerd. De originele schokbrekers werden in Engeland vakkundig gereviseerd door een oud werknemer van Amstrong. Een nieuw verenpakket gemonteerd aangezien het oude pakket enigzins was doorgezakt. De gehele koppelingsgroep werd ook vernieuwd. Ik wil geen risico nemen en ik heb geleerd van de restauratie van de MGB waarvan vlak na de restauratie ook de koppelingsplaat kapot ging, resultaat: helemaal uitbouwen van de moter. Een heleboel werk voor alleen een koppelingsplaat. De oude draadboom was dusdanig bewerkt met vreemde kleuren, dat ik besloot om een komplete nieuwe originele te kopen met de juiste kleurcode's. Hiermee wordt later het aansluiten een makkie.

 

      

de nieuwe neus
  

De kokers (inner,- outer sills) werden ook verwijderd nadat een stabiliteitsframe was aangebracht. Hierdoor kon de carrosserie niet torderen. Deze sills zijn erg belangrijk, ze zorden immers voor de stevigheid bij een cabrio carrosserie. Deze sills waren niet meer zo best, dus erf die rommel en ze worden vervangen door origineel Rover inn,- & outer sill plaatwerk. Binnenkort wordt begonnen met het plaatwerk aanbrengen (puntlassen en CO2 lassen) en wordt de moter in het chassis gemonteerd. Hierna kan de carrosserie worden pasgemaakt op het chassis waarna de spuiter het fijne plaatwerk en spuitwerk kan gaan doen. Daarna kan ik beginnen met het interieur en het afmonteren. Ik hoop U daarvan op de hoogte te houden in een volgende update..............

de rotte innersills
  

de inner & outersills
  

                                                               ook nieuw radiator duct
  

nieuw battery cover pannel en duct

Ondertussen was ik in contact gekomen met een bedrijf wat deelrestauraties en complete restauraties verzorgt in Polen. Het bedrijf heet :

First Floor Classic Cars, Vijfhuizerdijk 60 C, 2141 BC Vijfhuizen, www.firstfloor.nl       

Na taxatatie bij mij thuis werden de details doorgenomen en de nodige afspraken gemaakt. Er wordt vooraf een prijs bepaald, en het kostenplaatje totaal. Het bedrijf verzorgt ook het transport naar Polen en ook weer retour naar Nederland. Eind januari 2006 gaat de MGA op transport naar Polen.

 

Wat plaatjes van het plaatwerk

  

De nieuwe neus wordt pasgemaakt  

     

   

    

      

Alle oude plamuur wordt verwijderd

  

aanbrengen van de epoxy primer

     

Het spuiten van de afwerklaag

    

    

    

  

Kortom, vakwerk uit Polen !!!!!!

                                                       De MGA is weer terug en nu kan het mooie werk beginnen.....................................................

De opbouw

   

   

    

  

  

  

  

  

  

  

  

Ondertussen is de softtop passend gemaakt en is het grote moment daar........START THE ENGINE....

  

  

  

Voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken, werd de MGA werd gekeurd bij de RDW in Veldhoven. Gezien de staat van de MGA geen probleem toch ??????? Helaas, dit gaf de nodige problemen......Lees meer hier over op deze site onder het menu REGISTERS.

  

  

  

De MGA loopt perfect, maar het noodlot werd getard. Op een zonnige zondag even een stukje rijden en............... rammel, rammel, knars, tik-tok, tik-tok..........Snel afzetten die motor. Een buurman was bereid om me naar huis te slepen en een eerste onderzoek leerde dat het mogelijk ergens bovenin de motor fout zat. Na ht lichtten van de klappendeksel werd de oorzaak als snel zichtbaar, een afgebroken tuimelaar. Gelukkig had ik de motot snel afgezet er was verder geen schade aan stoterstang, nokas of follower. Toen ik de stoterstang verwijderde, trok wel de follower op de nokkenas mee omhoog en deze viel tussen de geleider en het onderblok in.......Met een speciale sleutel werd de deksel op het blok losgedraaid zodat de hele in,- en uitlaat unit niet gedemonteerd hoeft te worden. Follower terug in de geleiding, vloeibare pakking tussen het deksel, aandraaien en klaar was kees. Kompleet nieuwe rocker gear assembley gemonteerd, kleppen stellen en draaien maar........Gelukkig hij loopt weer als vanouds !!!!!!

  

  

PS: in de oude tuimelaars zitten olie kanaaltjes die uitkomen in de kop. In de nieuwe assembley zijn die kanaaltjes niet meer aanwezig maar dat kan geen kwaad, aangezien in de kop van de stoterstang is uitgevoerd met een "kommetje" waarin altijd olie blijft staan..........

De originele stalen 1500 velgen gaan toch plaatsmaken voor spaakwielen.....

 Hij is er klaar voor............

    

   

  

 

 

 

 

 

 

 


 


 


  


 

 

 


>> mga >> algemeen