wp21e7df56.gif
wp70752c2d.png
wp70733d61.png
wpcb8a49f9_0f.jpg
wp772aa259_0f.jpg

 

Chassis nr : G-HN5/247628-G
Engine nr : 18GG-RWE-H/26050

Body nr :

122286
Raer axle nr : 43318
Gear box nr : 997
Build: 6 mei 1971

 ".......   I HAD A DREAM   ......."

 

Het Virus..........................

Een vriend van me had al jarenlang een Morris Minor en een Triumph Spitfire, gekocht in Engeland. Kost niks aan wegenbelasting en weinig aan verzekering zo'n oud gebakje en er is toch immers niets mooiers om op vrije dagen rond te toeren in zo'n open karretje ? "Born te be wild", jeugd centiment, maar dan zonder helm en met z'n tweetjes naast elkaar. Niks voor jou.............. ???? Kunnen we met samen, met onze dames, in twee roadsters leuke tochtjes maken en mogelijk ook eens een tocht maken naar Engeland. Heerlijk binnendoor, via nostalgische weggetjes, op ons gemak langs de Engelse zuidkust en we kunnen dan ook even aan bij familie in Eastbourne. Mijn neef heeft voor de Morris en de Triumph gezorgd, hij weet mogelijk ook wel iets te koop voor jou...............

Het virus deed zijn vernietigende werk..............

For Sale : MGB roadster 1971, Red, chrome bumpers, overdrive, leather seats, alarm and immobiliser, regulary serviced, Baby forces reluctant sale, telephone 01424-721061 (East Sussex)

De aankoop : Juli 1996 waren we in Engeland (Eastbourne) en bovenstaande advertentie las ik in het MG owners clubblad. Het opgegeven telefoonnummer werd gebeld en in mijn beste Engels verzocht ik om meer informatie. De verkoper woonde in Hastings, een plaats aan de Zuidkust, en we spraken af om even langs te komen. Met het gevoel van een kleine jongen die voor de eerste keer op schoolreis gaat, van Eastbourne naar Hastings. Jeetje, Hastings ligt aan de zee, dat voorspeld niet veel goeds met al dat zoute water........Eerste indruk, gevolgd door een globale inspectie......valt niet tegen, motergeluid klinkt goed, mooie bekleding, en er zit zelfs een overdrive op, en wat is dat ? Verrek...stuurbekrachtiging, jammer van die moderne auto-radio. Nog maar eens keer goed de hele auto bekeken. Not bad at all.......en dat van die baby leek ook nog waar te zijn. Een dreumes van enkele maanden oud is het kennelijk ook niet eens met een eventuele verkoop blijkens de keel die hij opzet ! Testrit, onderhandelen, koop gesloten en......workshop manual, bills. MOT, spare bumper, exhaust parts included. Nodige regelen in Nederland en over 14 dagen ophalen......

 

 Mr & Ms Roadway de verkopers (Hastings)

Het transport : Verzekering en andere formaliteiten geregeld en op 04 aug 1966 retour naar Hastings.Gelukkig had de familie Roadway de MGB nog toen we daar aankwamen en zo zie je maar dat een "gentlemens" agreement wel degelijk bestaat ! Betalen en snel weg........gelukkig prachtig weer, dus topless driving. Mrs Roadway barst in tranen uit, want het was uiteindelijk haar autootje. Ze had haar broer en vader niet durven vertellen dat ze de MGB verkocht hadden aangezien zij de restauratie in het verleden hadden uitgevoerd. Met aan de linkerkant van de weg rijden had ik al de nodige ervaring, maar zo'n stuur rechts is wel wennen ! Jammer dat Folkestone zo snel bereikt is, het begint nu wel echt leuk te worden. De B loopt perfekt en ik ben zeer in mijn nopjes......... Bij de shuttle aangekomen, blijkt dat de Customs (douane) in het geheel niet moeilijk doet en na 35 minuten staan we weer in Calais. Via de autoweg "nice and easy" richting Eindhoven. Shit........regen, kap erop en verder rijden. Waterdicht ??????........Niet bepaald dus......maar Jackie verzekerde mij dat dit heel normaal is voor Engelse oude cabrio's, hij heeft immers ervaring toch ??????

  met schoonzoon

Het Nederlandse kenteken : Jammer van die plastic race-spoiler en de trekhaak. Die radio eruit, antenne eraf, alarm eruit (de draadjes waren echt aan elkaar geknoopt). Ik zie toch liever spaakwielen en dat stuur rechts is toch ook verdomd vervelend bij het inhalen. Eerst maar eens naar de RDW voor een importkeuring om een NL kenteken te krijgen. Een spoortanghoes bleek gescheurd en volgens de keurmeester komt een ingeslagen cijfer niet overeen met het Engelse kenteken. Hij leest het cijfer 8 en op het kentekenbewijs staat een G. Met het service manual MGB in de hand probeer ik hem te overtuigen dat het geen 8 is maar de letter G, zoals ook vermeld in de manual. Hij blijft echter halstarrig in zijn 8. Hieromtrent zal een onderzoek moeten worden ingesteld bij de Engelse kollega's van de RDW deelt hij streng mee. Het eerder aangevraagde en meegenomen British Motor Industry Certificate (zie MGB Registers en de Links pagina) met de juiste gegevens, werd trots aan hem getoond maar kon hem ook niet overtuigen.......wat een eigenwijsheid ten top !!!!! Ook ontbreekt volgens hem een remvloeistof niveau indicator, maar ik heb geen zin meer in discussies met hem. Dus kom maar terug als de gekonstateerde gebreken zijn gemaakt en ondertussen is dan mogelijk een identificatie onderzoek in Engeland afgerond........De gebreken werden verholpen en op 11 september 1996 terug naar de RDW. Het onderzoek was afgerond en het bleek dus inderdaad een G te zijn.........en voor de rest bleek alles in orde. Het kenteken wordt DM-53-95.

De restauratie : Na rijp beraad met deskundige bevriende oldtimer vrienden werd besloten om een totale grondige restauratie uit te gaan voeren. Ze willen me wel helpen en met de nodige handboeken moet het toch wel lukken. Een eerdere restauratie, uitgevoerd in Engeland, is niet bepaald grondig uitgevoerd en is meer cosmetisch. Dat is niet volgens mijn principe : als je iets doet, moet je dat goed doen, en anders niet. Zeker geldt dit voor onderdelen die met veiligheid te maken hebben, zoals remmen, stuurinrichting, ophangingen enz. De MGB werd totaal uit elkaar geschroefd en wat je dan al niet tegenkomt. Dan ook maar de cylinderkop eraf en loodvrij laten maken, nieuwe voorspatborden, nieuwe bodemplaten (puntlassen uitgeboord), nieuwe deuren en alle plaatwerk uiteraard origineel Rover plaatwerk want dat past perfect). De remmen werden vernieuwd en siliconen remvloeistof werd gebruikt. Verder nog een he.........le hoop meer. Via een sleutelvriend kon ik een kantelbok lenen die verschrikkelijk veel gemak en plezier heeft opgeleverd. In mei 1998 werd de B gestraald, alsmede randen van kofferdeksel, moterkap. Hierna werd alles gescoppeerd en in de epoxie gespoten, uiteraard na het nodige plaatwerk en CO2 laswerk. Door een proffesinal werd het plaatwerk van de B "strak" gemaakt en daarna werden het motercompartiment, kofferbak, deurranden, spatbord randen en dergelijke, gespoten in kleur. De moter werd opnieuw ingebouwd, alsmede voor,- en achter trein. De deuren, kofferdeksel en moterkap werden afgehangen en de spatborden werden gemonteerd.

De opbouw : Juni 1998 was de MGB helemaal gespoten en kon de opbouw beginnen. Toch het mooiste deel van de restauratie en de "kroon" op het werk en je krijgt nu geen vuile handen meer. Een spannend moment.......het omdraaien van de contactsleutel.......jemig, hij doet het nog ook, en nog redelijk netjes ook ! Even het nodige stellen en regelen, da's beter........Dan de eerste proefrit en de B voldoet prima, loopt, stuurt en remt voortreffelijk, gaat als de brandweer. Ik weet dat het niet goed is, maar kan het niet laten en rijdt toch zo'n 50 kilometer......Een warm, voldaan gevoel rest als ik terugkom !!!!

De start..............Op 30 augustus 1998 de eerste lange proefrit. Via Belgie, Luxemburg naar Saarbrucken in Duitsland. De B loopt als een "zonnetje", in het totaal geen problemen. Na een overnachting bij vrienden weer terug naar Eindhoven. Vlak na Diekirch valt de B plotseling helemaal stil........., totaal geen stroom meer. De accu blijkt echter genoeg spanning te hebben en na wat prutsen aan de daardboom komt er weer spanning, maar dat bleek maar voor even te zijn. Daar sta je dan langs de kant van de weg en nergens in de buurt een huis te ontdekken. Later bleek dat we vlak bij een MG liefhebber te hebben gestaan, woonachtig in Hosingen. Daar sta je dan met een prachtig gerestaureerde B die totaal "dood" is en geen enkel teken van leven geeft. Na het nodige gevloek en getier maar weer eens hier en daar aan de draadboom geprutst en ja hoor......spanning. Snel ingestapt, starten en weg....Bij de grens nog even goedkoop benzine tanken, starten......ho maar, weer totaal geen spanning. Een geluk was dat we tenminste droog stonden onder de overkapping van het tankstation. Nu was echter de oorzaak bekend en weer het nodige trekken en duwen aan de draadboom. Plotseling weer spanningen maar snel op weg want het wordt al donker. We besloten om maar binnendoor te gaan en niet via de auto snelweg, want als hij daar weer stil valt....Onderweg weer enkele malen hetzelfde euvel en spanningsloos betekent uiteraard ook geen licht. Later bleek dit funest te zijn geweest voor de diode-brug van de dynamo en die was daardoor ook stuk gegaan. Met het nodige zweet in de handen alsnog goed, welliswaar laat, in Eindhoven aangekomen. De dag erop direct naar de oorzaak van het probleem gezocht en ja hoor.... de boosdoener werd ontdekt. Op de startmoter zit een dikke bruine draad met een flink kabel-oog. Dit oog was kennelijk in Engeland aan de kabel gesoldeerd, waardoor dus een starre verbinding was ontstaan. De door trillingen en bewegingen was deze soldeerverbinding gebroken, maar dan wel in de isolatie, vlak na het kabel-oog. De breuk zat in de isolatie en was van buitenaf niet te zien........Met een speciale proffessionele tang een nieuw kabeloog aan de kabel geknepen en het probleem was opgelost. Behalve de dynamo diode-brug, die was als gevolg van plotseling spanning en spanningsloos helemaal naar de knoppen gegaan. Vernieuwen is best lastig en daarom maar eeen gereviseerde dynamo gemonteerd.

                                                                     koffietijd in de buurt van Coo (Belgie).

Saarbrucken

Op zich natuurlijk een goede testrit en de MGB was nu klaar voor het grote werk.....................vakantie in Engeland.

De Engelse trips : In september 1998 twee weken rondgereden aan de Zuidkust van Engeland. Uitvalsbasis was een prachtige camping Pagham (in de buurt van Chichester). Van daar uit hebben we prachtige tochten gemaakt oa door de New Forrest (ook in Beaulieu geweest uiteraard) en naar het eiland Wright (overtocht met de boot is niet goedkoop, maar is zeker de moeite waard !). De nodige miles en kilometers achter ons gelaten, zonder ook maar een enkel probleem........de B liep fantastisch !!!!!!! Geweldig toch zo'n MG. De ervaring om daar te rijden is haast niet te omschrijven.... je ziet, ruikt en hoort alles veel beter en de MG voelt zich daar thuis op de prachtige binnen weggetjes. De B stuurt op de bochtige, bergachtige weggetjes, soms geheel omgeven met meidoorn en hagen, als de beste, strak en moeiteloos. Ook de opmerkingen en complimenten van de lokale bevolking over de staat waarin de B verkeerd, doet je groeien....Wat is het toch een prachtig mooi land dat Engeland.....

In juli / augustus 2000 weer terug naar het geboorteland van de B, ditmaal naar het werkelijk prachtige Wales. Via een bevriende relatie konden we een sta-caravan huren in Llangorse, een idylisch plaatsje aan een groot meer, midden in de Breacon Beacons (bergketen). In het verleden hebben we al vaker langs de Zuidkust van Engeland gereden tot bijna in Lands End (meest Westelijke puntje van Engeland). Er is nog zoveel moois te zien op die route, oa het museum "Filching Manor" in de buurt van East Dean. Dit museum is van Paul Folks Harbour, de schoonzoon van Campbell (blue bird snelheid records). Helaas is deze markante figuur, eind 2004 overleden.Verder weer de New Forrest waar we nu naar de onderdelen marktdagen zijn gegaan. Uiteraard bleven we daar veel te lang rondneuzen, maar het was de moeite waard. Verder via de Dartmoor Forrest, Torbay met dewarme golfstroom en prachtige dorpjes met mooie cottage's aan de zee. Het lukt nu wel om Lizard point (meest zuidelijke punt van Engeland) en Lands end (meest westelijke punt van Engeland) aan te doen. Hardstikke mooi toch, gewoon een tentje mee in de MG en maar kijken hoe ver je komt. Het maakt toch niet uit wanneer we in Wales zijn, niks moet, alles kan. We hebben er uiteindelijk 5 dagen over gedaan om via de Zuidkust naar Wales te komen, maar we hebben nog zoveel mooie stekkies gezien waar we beslist nog een keer naar terug willen....Via de Severn bridge kwamen we aan in Wales en daar hebben we nog twee prachtige weken doorgebracht. Veel gereden, veel gewandeld en geklommen (oa naar de top van de Penn-y-ran, hoogste top van de Brecon Beacons). Na een prima verlopen terugreis (snel via de autosnel wegen) naar Dover, Oostende weer naar Eindhoven. In totaal hadden we 3500 kilometer gereden, waarvan slechts 200 kilometer dicht, en dat was in Belgie op de heen,- en terugreis. Voor de duidelijkheid : zonder ook maar een probleem........... Toch prima, betrouwbare cabrio's die MGB's.

Llangorse in de Brecon Beacons
            

 

     

Resten ons enkele uren video van deze prachtige tour. Ik kan U zeker de nodige tips geven over de Zuidkust en Wales........

De verkoop......................: Wat ik nooit had kunnen vermoeden, gebeurde echter toch........de MGB werd verkocht. Ik had mijn zinnen gezet op een nieuwe uitdaging, een Triump Tr4 en daar had ik geld voor nodig. Daarom besloot ik om de B te verkopen....... Via Upper Classics was snel een koper gevonden en begin 2002 werd de B verkocht. Mijn vrouw was het er totaal niet mee eens en ik had enkele weken "wel beeld, maar geen geluid". Dit Triumph TR4 avontuur kunt U ook bekijken op deze site, maar ik wil al best verklappen dat dit totaal niet bevallen is. Achteraf heb ik ontzettend veel spijt van de verkoop, ja, ik voelde me zelfs een beetje een verrader van de B waar we immers zo ontzettend veel mooie ritten mee hebben gemaakt.....Deze tijd neemt ons echter niemand meer af......... Wat ons rest zijn een 3 tal video banden met daarop 9 uur restauratie en trips met de MGB. Bas...........ik heb de copyen van die banden nog steeds thuis klaar liggen voor jou en ik hoop dat jij net zo veel plezier beleefd aan de B als wij dat hebben gehad........Mocht je, net zoals ik, spijt hebben van de aankoop van de B, laat het me dan weten.....Maar ik ga ervan uit dat de B jou ook goed bevalt, anders was je ongetwijfeld wel bij me terug gekomen...

Het TR4 avontuur staat beschreven onder het TRIUMPH menu. 


>> mgb >> algemeen