wp21e7df56.gif
wp70752c2d.png
wp70733d61.png
wpcb8a49f9_0f.jpg
wp772aa259_0f.jpg


Triumph TR4

 

En het virus blijft aktief.........

In het voorjaar van 2002 zag ik bij Upper Classics een Triumph Tr4 staan. Maarten had deze Tr gekocht toen hij in California was voor de aankoop van auto's. De Tr kocht hij van een man, genaamd Don FULTON, die in het verleden officiele SCCA oldtimer races had gereden, onder andere op de circuits van Search Point en Leguna Seca (California). Hij reed toen met een Tr3, maar stopte met de races. De Tr3 werd gedemonteerd en een Tr4 werd aangekocht. De nodige onderdelen werden vervolgens op,- en in deze Tr4, bouwjaar 1962, gemonteerd. De eigenaar werd echter voor zijn werk overgeplaatst en had geen tijd meer voor de Tr4. Deze had nu enkele jaren ongebruikt in de garage gestaan. Maarten had nog plaats in een van de containers en bracht de Tr4 mee naar Nederland.

 

zo'n Surrey top is perfect

 

Na de restauratie van de MGB leek me dit een leuke nieuwe uitdaging. Een auto waar weinig aan gedaan hoeft te worden en voorlopig geen restauratie nodig. Na wat wikken en wegen, inspecties en overwegingen werd besloten om deze Tr te kopen.

Na kontakt met de voormalige eigenaar in de USA, Don FULTON, stuurde hij me onder meer de onderstaande specificaties van deze Tr :

Engine : Modified for SCCA production racing ; Head ported & polished, combustion chambers reworked for improved efficiency, milled to approx. 11.5 compression, racing valve springs with aluminium retainers, factory competition pushrods, lightened lifters, DeLong racing cam, forged pistons (.050 oversize) 2.2L, rods balanced and shot peened, flywheel lightened Tr3 (lighter thean Tr4), SU carburetors flared intakes, rich needles, intake mainfold ported and matches to head, oil cooler, SW electric fuel pump.

Drive train ; Competition clutch, Tr4 transmission (stronger case), electric overdrive (2nd, 3rd & 4th), salisbury limited slip, 4.55 ratio.

Suspension ; Lowered aproxx. 2 inches, Koni front shocks, racing oil in rear shocks, 11/16" front sway bar, 5/8" rear sway bar, traction bars, oversized Tr3 brakes front & rear, magnesium (not aluminium) racing wheels 15x5, 205/60-HR15 high performance tires.

De Tr stond op een Amerikaans kenteken en mijn eerste werk zou zijn om de Tr op een Nederlands kenteken te krijgen. De Tr werd op een auto ambulance overgebracht naar mijn sleutelmaat Martien. Hij heeft zelf ook een heel mooie Tr4A die hij zelf gerestaureerd heeft en hij weet dus ook alles over een Tr4. Daar werd de zaak bekeken en we konstateerden dat het er alemaal erg goed uitzag. Gezien de veiligheid besloten we om de komplete reminrichting te gaan vernieuwen, dus nieuwe leidingen, remzuigers, cups, cylinders, hoofdremcylinder, voeringen en blokken, kortom alles wat met remmen te maken heeft. Ook werd de koppelingscylinder vervangen en vanzelfsprekend werd alles op siliconen remolie gezet. Verder nog wat kleine reparaties aan oa de verlichting en een zwaardere nieuwe accu vanwege de hoge compressie. Ook werd een massa schakelaar ingebouwd zodat alles en in een keer spanningsvrij kan worden gemaakt. De Tr maakte het geluid van een race-wagen, maar de uitlaat bleek niet lek. De schotten in de demper bleken door het stilstaan enigzins rot geworden en werden dan ook bij het starten weggeblazen. Maar afwachten wat ze daar bij de RDW van zeggen. De Tr werd voor een import,- kenteken keuring aangeboden bij de RDW Veldhoven op 22 april 2002 en werd (uiteraard) goedgekeurd. Alleen het VIN nummer moet worden ingeslagen bij de RDW en daar moet ik over 14 dagen voor terug komen met extra kosten. Voordeel is dat dit nummer nu wel netjes en vakkundig wordt aangebracht. Ik heb andere ingeslagen nummers gezien die door de douane waren ingeslagen........schande.....Het kenteken werd AL-16-56. Na de nodige ritjes in binnen,- en buitenland, bleek dat de motor niet bepaald soepel liep, maar wat wil je ook met zoveel gepruts aan onsteking en carburatie. Er werden andere SU carburateurs met K&N luchtfilters gemonteerd met originele naalden en ook de originele onsteking werd terug geplaatst. Het geluid wat de uitlaat produceerde was wel indrukwekkend, maar je werd er zelf gek van tijdens het open rijden. Ook mijn maatjes die meereden zag ik geregeld met oorkappen op hun kop, een stille wenk dus. Ik begreep nu ook waarom ik nooit voorop mocht rijden. Daarom werd een nieuwe RVS Bell uitlaat gemonteerd. Dat was een stuk beter en de Tr bleek nog snel genoeg. De wegligging was perfect, enorm, net als die van een kart. Die kuipstoeltjes, dat is ook niet alles, zeker niet bij langere ritten. Originele stoelen voor een Tr4 vinden is een utopie, of ze zijn onbetaalbaar. Daarom maar een compromis gesloten en er werden oude Recaro kuipstoelen gemonteerd, niet fraai maar wel ontzettend comfortabel. Ook werd originele vloerbedekking aangebracht en ook de rubber matten. "Hit the road".................

het BMIHT certificaat.

Met de Tr werden de nodige vakantie trips gemaakt, oa naar Duitsland (Salm) en ook weer naar de Zuidkust van Engeland. Tijdens een tocht in Engeland gaf de electronische (vliegtuig) benzinepomp de geest. Dit onderdeel (en ook de oliekoeler) waren gemonteerd door mr Fulton. Hij is werkzaam als ingenieur in de Lockheed vliegtuig fabriek en deze onderdelen waren afkomstig uit de vliegtuig industrie. Gelukkig zat deze pomp niet meer in een vliegtuig !!!!! Daar in Engeland is het niet zo moeilijk om een originele (wel electronische) benzinepomp te kopen. Het monteren kunnen wel zelf wel onderweg. Alleen raakten we in tijdnood om de boot te halen, maar gelukkig is Sea France soepel voor hun clientele......

met Martiens Tr4A bij Filching Manor (East Dean)

Triumph TR 3 , MG midget, Triumph Spitfire, Triumph TR4

 

 

de Recaro's

zo hoort een Tr4 dus te zijn.

Mijn ega was het van het begin af aan al tegenstander van de verkoop van de MGB en zeker van de aanschaf van de TR4. Ze kon totaal geen "binding" krijgen met de Tr en als ik eerlijk ben, had ik dat ook wel een beetje...................We hebben te goede herinneringen aan de MG en aangezien ik geen zin had om in m'n eentje ritten te maken, besloot ik om de TR4 te verkopen. In Duitsland is de oldtimermarkt meer gericht op TR dan op MG, dus er de TR werd verkocht in Duitsland....

Het virus blijft echter nog steeds actief en een volgende uitdaging staat weer in de garage....................bekijk dat maar op de Wolseley pagina.....

 


>> Triumph